niedziela, 18 lipca 2010

O sposobie studiowania - św. Tomasz z Akwinu

List św. Tomasza z Akwinu, "De modo studendi".
Tłumaczenie Krzysztofa.

Ponieważ zapytałeś mnie, w Chrystusie mi najdroższy bracie Janie, jak zabierać się do zdobywania skarbu wiedzy, to jest moja rada, którą ci daje: abyś przez rzeczki, nie prosto do morza wchodził, gdyż powinieneś od łatwych do trudnych rzeczy przechodzić.
To jest moja rada o życiu twoim:
Bądź powściągliwy w mowie, nie śpiesz się chodzić do pomieszczenia, gdzie ludzie rozmawiają.
Dbaj o czystość sumienia, nie przestawaj mieć czasu na modlitwę.
Kochaj być często w celi, jeśli chcesz być wprowadzony w pomieszczenie winne.
Wszystkim ukazuj się jako zdatny do bycia lubianym, lub chociaż próbuj, ale nie ukazuj się zbyt z kimkolwiek spoufalony, gdyż nadmiar poufałości rodzi pogardę i spowolni cię w nauce. I nie wdawaj się wcale w uczynki i słowa światowych ludzi.
Ponad wszystko, unikaj czczej gadaniny, nie zapomnij naśladować kroków Świętych i cnotliwych ludzi
Nie patrz na to, kto mówi, lecz co jest rozsądnie mówione zapamiętaj.
To co czytasz, staraj się zrozumieć, abyś się upewnił co do wątpliwości.
Włóż cokolwiek możesz w szafę swego umysłu jak gdybyś chciał napełnić naczynie.
"Nie pożądaj rzeczy większych od ciebie".
Podążaj śladem błogosławionego Dominika, który liście, kwiaty i owoce, przydatne i cudowne, w winnicy Pana Boga Zastępów, tak długo jak życie miał za towarzysza, wydawał.
Jeśli według tego postępować będziesz, osiągniesz to, co będziesz pożądał.
Powodzenia!

3 komentarze:

  1. Dla mnie syndrom Tomasza z Akwinu się chwyta:) Bez wątpienia jest to największy myśliciel,fenomen i człowiek zasłużony dla religi Chrześcijańskiej.Natomiast jedna rzecz mi się w nim nie podoba:)
    Jego niektóre poglądy antropologiczne i te dotyczące kobiet mnie rozbroiły.Bardzo mądry człowiek ale czasami mam wrażenie że żył w ciemnogrodzie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, poglądy o kobietach - odziedziczone po innych myślicielach, o ile się nie mylę po Arystotelesie - są... niedobre. :) Chciałbym, żeby Tomasz żył w XXI wieku. :) Ciekawie by było...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wie pan, że św. Tomasz żył jakoś w XIII wieku? A emancypacja nastąpiła w XX?

      Usuń